Welke vorm van buitenreclame past bij mijn bedrijf en welk effect heeft het?
mei 29, 2023

Wil jij jouw naams- en merkbekendheid vergroten of een tijdelijke actie uitvoeren? Zet dan buitenreclame in als een van jouw marketingmiddelen. Er zijn verschillende vormen van buitenreclame. Welke vorm past het beste bij jouw bedrijf en doelstellingen? Je komt erachter door dit blogartikel.

In dit blogartikel lees je over:
Waarom buitenreclame inzetten? 
De vormen van buitenreclame 
     
1 | Abri’s 
     
2 | Billboards 
     
3 | Digitale buitenreclame 
     
4 | Sandwichborden of driehoeksborden 
     
5 | Snelwegmasten 
• 
Conclusie 

Waarom buitenreclame inzetten?

Je verhoogt met buitenreclame jouw naamsbekendheid in jouw regio. Wekelijks passeren tot wel honderdduizenden mensen deze borden. Ze onthouden onbewust jouw reclame. Dit versterkt het doen van een actie, denk aan:

• Meer websitebezoekers
• Meer winkelbezoekers
• Meer sollicitanten voor jouw vacature
• Meer kaartverkoop voor jouw evenement

De vormen van buitenreclame

1 | Abri's

Abri’s zijn de meest populaire vorm van buitenreclame in Nederland. Voor de landen om ons heen is dit niet het geval: daar zijn billboards juist leidend.

Abri’s zijn posters van 2m2 (175 x 118,5 cm) die van binnenuit verlicht worden en in bushokjes geplaatst worden. Maar soms hangen deze posters ook in vrijstaande vitrines, dus zonder het bushokje.

Wist je dat abri het Franse woord voor schuilhuisje is? Ze bieden namelijk beschutting tegen weer en wind!

Waarom zijn abri's zo populair?

Dat is om meerdere redenen:
•   De hoge contactfrequentie; herhaling is de kracht van reclame
•   Uitstraling; de poster is van binnenuit verlicht in het donker en hangt achter glas wat beschermt tegen weersinvloeden
•   Impact; maandelijks passeren honderdduizenden mensen deze ongeveer 2 meter hoge posters.
•   Zichtbaarheid; op 2m2 kun je een boodschap goed leesbaar brengen. Handig dus als je er op een afstandje langs rijdt!

Met abri’s bereik je dus de lokale en regionale bevolking met impact, hoge contactfrequentie en op een representatieve manier.

Voorbeeld van een abri

2 | Billboards

Billboards zijn er in 2 vormen: plakbillboards en vitrines. Beide zijn ze zo’n 8m2. Bij een vitrine is de poster van binnenuit verlicht, bij een plakbillboard staan er lampen aan de buitenkant op gericht.

Billboards zijn van groot formaat en staan vaak op plekken waar veel verkeer langskomt, waardoor ze hoge impact hebben op vele voorbijgangers. Maar door de grootte zijn ze moeilijker in de openbare ruimte te plaatsen dan een abriposter. Hierdoor zie je ze veel minder in het straatbeeld, waardoor de contactfrequentie lager is.

Voorbeeld van een billboard

3 | Digitale buitenreclame

Bij digitale buitenreclame kun je denken aan LED-schermen en digitale billboards. Deze buitenreclameborden staan vaak aan doorgaande wegen waar veel verkeer langs komt.

 

Met digitale buitenreclame heb je dynamische en opvallende advertentiemogelijkheden. Kleine bewegingen in jouw reclame-uiting zijn mogelijk en zorgen ervoor dat hij meer opvalt. Ook door de beweging bij het wisselen van de beelden trekken deze schermen extra de aandacht.

 

Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over zonlicht. Een buitenreclamebord past het licht automatisch aan het zonlicht aan. Zo is jouw reclame altijd goed zichtbaar.

 

Maar je deelt een digitaal buitenreclamebord wel met reclame-uitingen van andere bedrijven. Hiertegenover staat het voordeel dat je op verschillende tijden verschillende reclameboodschappen kunt tonen. Ook kun je de boodschap ‘live’ aanpassen.

Voorbeeld van digitale buitenreclame

4 | Sandwichborden of driehoeksborden

Deze borden komen van oorsprong uit de circuswereld. Je hebt ze misschien wel eens gezien: als er een circus in een stad kwam, dan werden er drie borden rond een lantaarnpaal geplaatst ter promotie. De borden werden met een kettinkje aan elkaar gemonteerd, zodat het rond de lantaarnpaal bleef staan. Dit fenomeen verdwijnt langzaamaan uit het straatbeeld. Tegenwoordig zijn er vaste frames die dan ook uit twee of drie borden bestaan. De zogenoemde sandwich- of driehoeksborden.

Het zijn onverlichte posters van 1m2 (118,5 cm x 84 cm), zonder glas er voor. Daardoor is het een relatief goedkoop medium. Je ziet sandwich- of driehoeksborden daarom ook vaak bij verkiezingen en (culture) evenementen. Het medium is voor korte tijd in te zetten. Maar doordat je veel posters tegelijk erin zet is de contactfrequentie in korte tijd hoog. Let op: door dit kleine formaat is het een extra uitdaging voor een goede leesbare uiting.

Voorbeeld van een sandwichbord
Voorbeeld van een sandwichbord

5 | Snelwegmasten

Zoals de naam al zegt, staan deze grote reclamemasten aan de snelweg. Sommige zijn digitaal en anderen analoog. Er passeren dagelijks enorm veel mensen deze masten. Daarom kan dit voor regionale mkb-ondernemers zoals jij een interessante keuze zijn. Helaas is het wel moeilijk in te schatten hoeveel van deze mensen ook allemaal uit jouw regio komen. De contactfrequentie met jouw doelgroep kan hierdoor laag zijn, de impact van hoeveel mensen je bereikt is wel hoog.

Voorbeeld van een sandwichbord

Conclusie

Er zijn dus veel vormen van buitenreclame mogelijk. Pak daarom jouw marketingdoelstellingen erbij en kijk welke vormen daarbij passen. Om het je wat makkelijker te maken hebben wij hieronder een handig overzicht voor je gemaakt.

Doel Buitenreclamevorm
Meer lokale websitebezoekers Abri, (digitaal) billboard
Meer nationale websitebezoekers Snelwegmast
Meer winkelbezoekers Abri, (digitaal) billboard
Meer sollicitanten voor jouw vacature Digitaal billboard
Meer kaartverkoop voor jouw evenement Sandwichborden/driehoeksborden
Meer lokale naamsbekendheid Abri, (digitaal) billboard
Meer nationale naamsbekendheid Snelwegmast

Heb je nog vragen over buitenreclame? Wij helpen je graag.

Ook interessant voor jou

Sterke buitenreclame in een bushokje
13 sep., 2023
Ook als je niet creatief bent en weinig verstand ervan hebt, kun je met onze tips een sterke buitenreclame-uiting maken.
Kleurgebruik beïnvloed potentiële kopers
30 aug., 2023
Het juiste kleurgebruik kan het klik- en koopgedrag van jouw doelgroep beïnvloeden. Maar welke kleuren zet je waarvoor in?
Alle soorten persoonlijkheden
19 jul., 2023
Iedereen heeft een andere persoonlijkheid en maakt daarom op een andere manier een aankoopbeslissing. Maar hoe overtuig je alle persoonlijkheden?
26 jun., 2023
Jouw reclameboodschap moet opvallen tussen duizenden anderen. Hoe doe je dat? Met onze 5 tips!
Meer posts
Decoratieve cirkels
Share by: