
Wil jij jouw naams- en merkbekendheid vergroten of een tijdelijke actie uitvoeren? Zet dan buitenreclame in als een van jouw marketingmiddelen. Er zijn verschillende vormen van buitenreclame. Welke vorm past het beste bij jouw bedrijf en doelstellingen? Je komt erachter door dit blogartikel.
In dit blogartikel lees je over:
•
Waarom
buitenreclame inzetten?
•
De vormen van buitenreclame
1 | Abri’s
2 | Billboards
3 | Digitale buitenreclame
4 | Sandwichborden of driehoeksborden
5 | Snelwegmasten
• Conclusie
Waarom buitenreclame inzetten?
Je verhoogt met buitenreclame jouw naamsbekendheid in jouw regio. Wekelijks passeren tot wel honderdduizenden mensen deze borden. Ze onthouden onbewust jouw reclame. Dit versterkt het doen van een actie, denk aan:
• Meer websitebezoekers
• Meer winkelbezoekers
• Meer sollicitanten voor jouw vacature
• Meer kaartverkoop voor jouw evenement
De vormen van buitenreclame
1 | Abri's
Abri’s zijn de meest populaire vorm van buitenreclame in Nederland. Voor de landen om ons heen is dit niet het geval: daar zijn billboards juist leidend.
Abri’s zijn posters van 2m2 (175 x 118,5 cm) die van binnenuit verlicht worden en in bushokjes geplaatst worden. Maar soms hangen deze posters ook in vrijstaande vitrines, dus zonder het bushokje.
Wist je dat abri het Franse woord voor schuilhuisje is? Ze bieden namelijk beschutting tegen weer en wind!
Waarom zijn abri's zo populair?
Dat is om meerdere redenen:
• De hoge contactfrequentie; herhaling is de kracht van reclame
• Uitstraling; de poster is van binnenuit verlicht in het donker en hangt achter glas wat beschermt tegen weersinvloeden
• Impact; maandelijks passeren honderdduizenden mensen deze ongeveer 2 meter hoge posters.
• Zichtbaarheid; op 2m2 kun je een boodschap goed leesbaar brengen. Handig dus als je er op een afstandje langs rijdt!
Met abri’s bereik je dus de lokale en regionale bevolking met impact, hoge contactfrequentie en op een representatieve manier.

2 | Billboards
Billboards zijn er in 2 vormen: plakbillboards en vitrines. Beide zijn ze zo’n 8m2. Bij een vitrine is de poster van binnenuit verlicht, bij een plakbillboard staan er lampen aan de buitenkant op gericht.
Billboards zijn van groot formaat en staan vaak op plekken waar veel verkeer langskomt, waardoor ze hoge impact hebben op vele voorbijgangers. Maar door de grootte zijn ze moeilijker in de openbare ruimte te plaatsen dan een abriposter. Hierdoor zie je ze veel minder in het straatbeeld, waardoor de contactfrequentie lager is.

3 | Digitale buitenreclame
Bij digitale buitenreclame kun je denken aan LED-schermen en digitale billboards. Deze buitenreclameborden staan vaak aan doorgaande wegen waar veel verkeer langs komt.
Met digitale buitenreclame heb je dynamische en opvallende advertentiemogelijkheden. Kleine bewegingen in jouw reclame-uiting zijn mogelijk en zorgen ervoor dat hij meer opvalt. Ook door de beweging bij het wisselen van de beelden trekken deze schermen extra de aandacht.
Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over zonlicht. Een buitenreclamebord past het licht automatisch aan het zonlicht aan. Zo is jouw reclame altijd goed zichtbaar.
Maar je deelt een digitaal buitenreclamebord wel met reclame-uitingen van andere bedrijven. Hiertegenover staat het voordeel dat je op verschillende tijden verschillende reclameboodschappen kunt tonen. Ook kun je de boodschap ‘live’ aanpassen.

4 | Sandwichborden of driehoeksborden
Deze borden komen van oorsprong uit de circuswereld. Je hebt ze misschien wel eens gezien: als er een circus in een stad kwam, dan werden er drie borden rond een lantaarnpaal geplaatst ter promotie. De borden werden met een kettinkje aan elkaar gemonteerd, zodat het rond de lantaarnpaal bleef staan. Dit fenomeen verdwijnt langzaamaan uit het straatbeeld. Tegenwoordig zijn er vaste frames die dan ook uit twee of drie borden bestaan. De zogenoemde sandwich- of driehoeksborden.
Het zijn onverlichte posters van 1m2 (118,5 cm x 84 cm), zonder glas er voor. Daardoor is het een relatief goedkoop medium. Je ziet sandwich- of driehoeksborden daarom ook vaak bij verkiezingen en (culture) evenementen. Het medium is voor korte tijd in te zetten. Maar doordat je veel posters tegelijk erin zet is de contactfrequentie in korte tijd hoog. Let op: door dit kleine formaat is het een extra uitdaging voor een goede leesbare uiting.


5 | Snelwegmasten
Zoals de naam al zegt, staan deze grote reclamemasten aan de snelweg. Sommige zijn digitaal en anderen analoog. Er passeren dagelijks enorm veel mensen deze masten. Daarom kan dit voor regionale mkb-ondernemers zoals jij een interessante keuze zijn. Helaas is het wel moeilijk in te schatten hoeveel van deze mensen ook allemaal uit jouw regio komen. De contactfrequentie met jouw doelgroep kan hierdoor laag zijn, de impact van hoeveel mensen je bereikt is wel hoog.

Conclusie
Er zijn dus veel vormen van buitenreclame mogelijk. Pak daarom jouw marketingdoelstellingen erbij en kijk welke vormen daarbij passen. Om het je wat makkelijker te maken hebben wij hieronder een handig overzicht voor je gemaakt.
Doel | Buitenreclamevorm |
---|---|
Meer lokale websitebezoekers | Abri, (digitaal) billboard |
Meer nationale websitebezoekers | Snelwegmast |
Meer winkelbezoekers | Abri, (digitaal) billboard |
Meer sollicitanten voor jouw vacature | Digitaal billboard |
Meer kaartverkoop voor jouw evenement | Sandwichborden/driehoeksborden |
Meer lokale naamsbekendheid | Abri, (digitaal) billboard |
Meer nationale naamsbekendheid | Snelwegmast |
Ook interessant voor jou
