Hoe maak je goede buitenreclame? 3 praktische tips
sep. 13, 2023

Buitenreclame maken, dat is nogal wat. Je bent misschien helemaal niet creatief, je hebt ook weinig verstand van marketing en waarin kan je dit überhaupt makkelijk ontwerpen? Hoe zet je dus zelf toch eenvoudig een sterke buitenreclame-uiting op? Daar helpt dit blogartikel bij!

Wat is goede buitenreclame

Voordat je begint met jouw buitenreclame maken, wat is nu eigenlijk ‘goede buitenreclame’? Dit is reclame die (onbewust) blijft hangen, maar ook de aandacht trekt! De kracht van een sterke buitenreclame-uiting zorgt dat jouw doelgroep hem blijft onthouden. Dit draagt (onbewust) bij aan dat jij jouw doelgroep naar jouw gewenste ‘actie’ krijgt. Denk aan een website- of winkelbezoek.

Tip 1 | Gebruik weinig woorden

Buitenreclame is vluchtige communicatie. Je ziet buitenreclame vaak langs de weg of in een bushokje. Je bent er dus zo weer voorbij. Daarom is het de kunst om in die paar seconden die je hebt, jouw boodschap over te brengen. Dat kan alleen als je weinig woorden gebruikt. Hieronder zie je een sterk voorbeeld* van zo’n korte boodschap op buitenreclame.

Buitenreclame met weinig woorden

Daarnaast raden we aan om het aansporen tot een actie direct erbij te zetten ‘www.jouwwebsite.nl’ of ‘Bezoek onze winkel’. Ook een QR-code kan je inzetten als een aansporing tot actie. Hierdoor hoef je minder woorden te gebruiken en iemand komt direct op jouw website terecht. Maar QR-codes raden wij alleen aan wanneer je buitenreclame in bushokjes of winkelcentra inzet. Langs de (snel)weg waar je in 2/3 seconden voorbij het bord rijdt, heeft dit natuurlijk geen zin.

Buitenreclame met QR-code in bushokje

Tip 2 | Zet opvallend beeldmateriaal in

Naast dat je weinig woorden moet gebruiken, moet ook het beeldmateriaal meteen de aandacht trekken. Beeld zie je namelijk eerst, daarna ga je pas lezen. Maar maak het niet te gek. Jouw beeldmateriaal moet wel aansluiten op de boodschap. Op de uiting hieronder zie je hoe dit goed tot zijn recht komt. Lees ons andere blogartikel voor meer tips voor afbeeldingen die de aandacht trekken.

Kijkrichting en pijl in een afbeelding

Let op: bij sommige digitale buitenreclame kan je bewegend beeld inzetten. Dit is niet altijd even bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Zorg dus dat je de beweging minimaal houdt. Bijvoorbeeld een handje dat beweegt bij een cartoon of een melding die verschijnt op een mobiele telefoon.

Tip 3 | Let op je kleurgebruik

Natuurlijk wil je jouw huisstijlkleuren gebruiken. Maar bij buitenreclame moet je heel erg opletten op het gebruik van bepaalde kleuren. Vooral als het gaat om digitale buitenreclame. Te veel wit kan bijvoorbeeld overkomen als ‘rood/roze’. Dit komt doordat de duizenden ledlampjes in deze schermen wit slecht kunnen verwerken en er daardoor een rood/roze gloed ontstaat.


Veel rood in een niet digitale reclameposter (abri), trekt zeker de aandacht. Maar jouw doelgroep kan ook onbewust de link leggen met ‘gevaar’. Als je reclame maakt voor een campagne voor de brandweer is dat prima. Maar niet als je bijvoorbeeld een nieuw soort chocoladereep wilt promoten. Dan zou je eerder de connectie willen leggen met ‘blijdschap’ en voor de kleur geel kiezen. Denk dus goed na over jouw kleurgebruik.

Buitenreclame met verkeerde en juiste kleurgebruik

Tools om buitenreclame te maken

Buitenreclame maken; dat hoeft echt niet in Photoshop of InDesign, nee dat kan ook anders! Je kunt hiervoor gewoon PowerPoint gebruiken of een eenvoudig bewerkprogramma als Canva. Appeltje-eitje dus. En nu lekker zelf aan de slag!

* Alle buitenreclame-uitingen in dit blogartikel hebben we zelf ontworpen en zijn met 'nep' bedrijfslogo's. Op deze manier zijn de afbeeldingen rechtenvrij, maar zijn het dus wel voorbeelden waar jij inspiratie uit op kunt doen.

Ook interessant voor jou

Kleurgebruik beïnvloed potentiële kopers
30 aug., 2023
Het juiste kleurgebruik kan het klik- en koopgedrag van jouw doelgroep beïnvloeden. Maar welke kleuren zet je waarvoor in?
Alle soorten persoonlijkheden
19 jul., 2023
Iedereen heeft een andere persoonlijkheid en maakt daarom op een andere manier een aankoopbeslissing. Maar hoe overtuig je alle persoonlijkheden?
26 jun., 2023
Jouw reclameboodschap moet opvallen tussen duizenden anderen. Hoe doe je dat? Met onze 5 tips!
Buitenreclame in een bushokje
29 mei, 2023
Wil jij meer naams- en merkbekendheid? Dat kan met buitenreclame. Maar welke vorm past het beste bij jouw bedrijf?
Meer posts
Decoratieve cirkels
Share by: