
Met de juiste afbeelding valt jouw reclameboodschap op tussen alle duizenden anderen. Maar hoe maak je die afbeelding, wat moet daarop staan? In dit blogartikel lees je 5 tips voor afbeeldingen waarmee jij de aandacht van jouw doelgroep trekt.
In dit blogartikel lees je over:
•
Tip 1 | Gebruik de juiste kleuren
• Tip 2 | Speel in op verlangens
• Tip 3 | Maak gebruik van kijkrichtingen en pijlen
Tip 1 | Gebruik de juiste kleuren
Gebruik niet alleen jouw huisstijlkleuren. Zorg er ook voor dat elementen die moeten opvallen net een andere kleur hebben, dan jouw huisstijlkleuren. Er moet dus een goed contrast zijn in het kleurgebruik.
Bekijk de afbeelding hieronder eens. Onze huisstijlkleuren zijn blauw en oranje, maar willen we iets echt op laten vallen dan kiezen we voor groen.

Tip 2 | Speel in op verlangens
Het is belangrijk dat een afbeelding een bepaald gevoel/emotie oproept. Mensen moeten zich erin herkennen en het moet een verlangen naar iets oproepen. Het is namelijk bewezen dat aankopen voor 95% op gevoel gebeuren. En dat daarna de aankoop met feiten goedgepraat wordt.
Een goed voorbeeld hierbij is een strandvakantie. Pak een willekeurig strand en laat blije mensen op vakantie zien. Wie wil dat nu niet?
Tip 3 | Maak gebruik van kijkrichtingen en pijlen
Van nature volgen wij de blik van andere mensen, maar ook van dieren. Maak hier dus gebruik van! Laat mensen/dieren naar een bepaald element kijken. Denk aan het kijken naar een button, link of belangrijk stuk tekst. Hetzelfde effect bereik je door pijlen toe te voegen of iemand af te beelden die een element aanwijst.

Tip 4 | Let op de positie van elementen
Je staat er misschien niet bij stil, maar ook de positie van elementen in jouw afbeelding is belangrijk. Een element links of rechts naast de tekst kan een wereld van verschil maken voor jouw resultaten. In Europa lezen wij van links naar rechts, dus je zal eerst links en dan rechts kijken. Maar iets wat links staat associeert ons brein ook met het ‘verleden’ en iets wat rechts staat met de ‘toekomst’. Vandaar dus dat je bij before en after afbeeldingen ook links de ‘before’ ziet en rechts de ‘after’.
Hieronder zie je links de bank met vlekken en rechts de bank weer helemaal schoon zonder vlekken.

Tip 5 | Zorg voor rust
Dit spreekt misschien voor zich, maar maak je afbeelding niet te druk. Anders weet iemand natuurlijk niet meer waar hij moet kijken. Zorg dus voor genoeg ‘witruimte’, dit kunnen ook andere effen kleurvlakken zijn. Wil je tekst in de afbeelding gebruiken? Probeer deze dan op een zo effen mogelijke achtergrond te plaatsen, zodat dit de leesbaarheid vergroot.
Op het voorbeeld hieronder zie je een best drukke foto van Parijs. Maar om die drukte wat af te zwakken hebben we de tekst in een zwart doorzichtig vlak gezet.

En nu zelf aan de slag: houd deze tips erbij en maak die afbeelding die de aandacht trekt!
Bronnen
Ook interessant voor jou
