5 tips voor afbeeldingen die de aandacht van jouw doelgroep trekken
jun. 26, 2023

Met de juiste afbeelding valt jouw reclameboodschap op tussen alle duizenden anderen. Maar hoe maak je die afbeelding, wat moet daarop staan? In dit blogartikel lees je 5 tips voor afbeeldingen waarmee jij de aandacht van jouw doelgroep trekt.

Tip 1 | Gebruik de juiste kleuren

Gebruik niet alleen jouw huisstijlkleuren. Zorg er ook voor dat elementen die moeten opvallen net een andere kleur hebben, dan jouw huisstijlkleuren. Er moet dus een goed contrast zijn in het kleurgebruik.

Bekijk de afbeelding hieronder eens. Onze huisstijlkleuren zijn blauw en oranje, maar willen we iets echt op laten vallen dan kiezen we voor groen.

Gebruik van een niet huisstijlkleur

Tip 2 | Speel in op verlangens

Het is belangrijk dat een afbeelding een bepaald gevoel/emotie oproept. Mensen moeten zich erin herkennen en het moet een verlangen naar iets oproepen. Het is namelijk bewezen dat aankopen voor 95% op gevoel gebeuren. En dat daarna de aankoop met feiten goedgepraat wordt.

Een goed voorbeeld hierbij is een strandvakantie. Pak een willekeurig strand en laat blije mensen op vakantie zien. Wie wil dat nu niet?

Blije mensen op het strand

Tip 3 | Maak gebruik van kijkrichtingen en pijlen

Van nature volgen wij de blik van andere mensen, maar ook van dieren. Maak hier dus gebruik van! Laat mensen/dieren naar een bepaald element kijken. Denk aan het kijken naar een button, link of belangrijk stuk tekst. Hetzelfde effect bereik je door pijlen toe te voegen of iemand af te beelden die een element aanwijst.

Kijkrichting en pijl in een afbeelding

Tip 4 | Let op de positie van elementen

Je staat er misschien niet bij stil, maar ook de positie van elementen in jouw afbeelding is belangrijk. Een element links of rechts naast de tekst kan een wereld van verschil maken voor jouw resultaten. In Europa lezen wij van links naar rechts, dus je zal eerst links en dan rechts kijken. Maar iets wat links staat associeert ons brein ook met het ‘verleden’ en iets wat rechts staat met de ‘toekomst’. Vandaar dus dat je bij before en after afbeeldingen ook links de ‘before’ ziet en rechts de ‘after’.


Hieronder zie je links de bank met vlekken en rechts de bank weer helemaal schoon zonder vlekken.

Voorbeeld before and after

Tip 5 | Zorg voor rust

Dit spreekt misschien voor zich, maar maak je afbeelding niet te druk. Anders weet iemand natuurlijk niet meer waar hij moet kijken. Zorg dus voor genoeg ‘witruimte’, dit kunnen ook andere effen kleurvlakken zijn. Wil je tekst in de afbeelding gebruiken? Probeer deze dan op een zo effen mogelijke achtergrond te plaatsen, zodat dit de leesbaarheid vergroot.


Op het voorbeeld hieronder zie je een best drukke foto van Parijs. Maar om die drukte wat af te zwakken hebben we de tekst in een zwart doorzichtig vlak gezet.

Houd het rustig

En nu zelf aan de slag: houd deze tips erbij en maak die afbeelding die de aandacht trekt!

Bronnen

Ook interessant voor jou

Sterke buitenreclame in een bushokje
13 sep., 2023
Ook als je niet creatief bent en weinig verstand ervan hebt, kun je met onze tips een sterke buitenreclame-uiting maken.
Kleurgebruik beïnvloed potentiële kopers
30 aug., 2023
Het juiste kleurgebruik kan het klik- en koopgedrag van jouw doelgroep beïnvloeden. Maar welke kleuren zet je waarvoor in?
Alle soorten persoonlijkheden
19 jul., 2023
Iedereen heeft een andere persoonlijkheid en maakt daarom op een andere manier een aankoopbeslissing. Maar hoe overtuig je alle persoonlijkheden?
Buitenreclame in een bushokje
29 mei, 2023
Wil jij meer naams- en merkbekendheid? Dat kan met buitenreclame. Maar welke vorm past het beste bij jouw bedrijf?
Meer posts
Decoratieve cirkels
Share by: