Hoe kleurgebruik jouw potentiële kopers beïnvloedt
aug. 30, 2023

Kleuren roepen een bepaald gevoel op bij jouw potentiële kopers. Het juiste kleurgebruik trekt de aandacht. Bepaalde kleuren zorgen ervoor dat jij het klik- en koopgedrag van jouw doelgroep kan beïnvloeden. Kleur kan dus bijdragen aan meer verkoop. Maar welke kleuren zet je waarvoor in? Dat lees je in dit blogartikel.

Welke kleur roept welk gevoel op?

Warme kleuren

Bruin

Bruine decoratieve vorm

De kleur bruin associeer je met natuur en aarde. Het gevoel bij deze kleur is geborgenheid, authenticiteit en stoer. Toch zien mensen bruin vaak als saai, oubollig of duf.

Geel

Gele decoratieve vorm

Geel staat voor blijdschap en zorgt voor een positief en opgewekt gevoel. En wist je dat je je door de kleur geel beter kan concentreren? Ook doe je meer inspiratie op als je geel in je omgeving hebt. Let wel op dat te veel geel overweldigend en nerveus kan zijn, omdat de kleur veel licht reflecteert. Pas de kleur dus met mate toe.

Rood

Rode decoratieve vorm

Rood zorgt voor een urgent gevoel. Je krijgt er een hogere hartslag van en de kleur zorgt voor spanning, zowel in positieve als negatieve zin. Rood kan namelijk het gevoel van passie en liefde oproepen, maar ook van kwaad en gevaar! De andere kleuren die je erbij gebruikt, beïnvloeden dit gevoel.

Daarnaast straalt de kleur rood zelfvertrouwen, kracht, impulsiviteit en jeugdigheid uit.

Leuk weetje: van rood kun je ook hongerig worden. Vandaar dat veel fastfoodketens deze kleur in hun logo gebruiken. Denk hierbij aan KFC, de Burger King en Five Guys.

Let wel op: te veel rood kan een te overweldigend en agressief gevoel geven.

Oranje

Oranje decoratieve vorm

Oranje is een erg energieke kleur en zorgt voor een gevoel van enthousiasme, toegankelijkheid en vriendelijkheid. Maar je kan je door deze kleur ook meer onafhankelijk en zelfverzekerd voelen. Daarom zie je vaak op websites veel oranje buttons als ‘Koop nu’ en ‘Vraag een offerte aan’.

Net als rood kan oranje agressief overkomen als je het veel gebruikt. Daarnaast kan bij te veel gebruik oranje kinderlijk zijn. Daarom is het belangrijk om bij het gebruik van oranje de juiste balans te vinden.

Roze

Roze decoratieve vorm

Uiteraard roept roze het gevoel van vrouwelijkheid op. Ook staat het voor innovatie: je gaat door deze kleur anders kijken naar dingen die al langer bestaan. Let wel op dat sommige tinten roze ook onder de koude kleuren vallen. Zo kan een zachte kleur (baby)roze kalmerend zijn, maar kan dit ook wat zwakker overkomen dan een wat fellere kleur roze.

Koude kleuren

Blauw

Blauwe decoratieve vorm

Wil je vertrouwen en stabiliteit uitstralen? Kies dan voor de kleur blauw. Daarnaast zorgt deze kleur voor een gevoel van kalmte. Veel bedrijven gebruiken deze kleur vanwege de professionaliteit die het uitstraalt. Echter als je te veel blauw gebruikt, kan het kil en afstandelijk voelen. Je moet daarom blauw mixen met een opvallende kleur om de juiste balans te krijgen.

Groen

Groene decoratieve vorm

Bij groen krijg je het gevoel van vrede, gezondheid en rust. Ook denk je bij deze kleur vaak aan de natuur en straalt het duurzaamheid uit. Dit herken je misschien wel als je ergens in het bos loopt; je komt helemaal tot rust. De kleur groen geeft je het meest ontspannen gevoel. Maar let op: de kleur groen kan je ook associëren met bedorven eten of jaloezie. Het gezegde is niet voor niets ‘groen zien van jaloezie’.

Paars

Paarse decoratieve vorm

Paars staat voor creativiteit en kan opbeurend werken. Deze kleur roept daarnaast vaak een mysterieus gevoel op, maar kan ook staan voor luxe.

Neutrale kleuren

Grijs

Grijze decoratieve vorm

Grijs gebruik je vaak in combinatie met andere kleuren. Enkel de kleur grijs kan namelijk een gevoel van ouderdom oproepen. Daarnaast oogt het vaak ‘saai’ en vinden veel mensen grijs een nietszeggende kleur. Wel is het een neutrale kleur en kan het er soms ook elegant en stijlvol uitzien op een witte achtergrond. En in combinatie met een felle, opvallende kleur is grijs een goede ondertoon.

Wit

Witte decoratieve vorm

Wit is al heel erg lang de kleur van onschuld en puurheid. Je krijgt door gebruik van wit een gevoel van kalmte en rust. Deze kleur zetten bedrijven vaak in als basis- of contrastkleur. Te veel gebruik van wit kan namelijk weer als koud en steriel overkomen.

Zwart

Zwarte decoratieve vorm

Zwart straalt autoriteit uit en is elegant, krachtig en tijdloos. Vaak gebruik je zwart als contrastkleur, om de hoofdkleur er meer uit te laten springen. Zwart zie je ook vaak terugkomen tijdens griezelige evenementen als Halloween, omdat de kleur angst en duisternis oproept.

Het effect van kleur bij enkele grote bedrijven

McDonald's

Om te beginnen is McDonald’s een uitstekend voorbeeld. Jarenlang was hun logo de gele M op een rode achtergrond. Maar nu verandert dit overal naar de gele M op een groene achtergrond. Het gebruik van groen geeft namelijk een gezondere uitstraling dan rood. Dit verandert de beleving van hoe mensen er tegenaan kijken om te eten in een fastfoodketen.

Groen als hoofdkleur in het McDonald's logo

Whiskas

Whiskas gebruikt de kleur paars in hun logo om luxe uit te stralen. Het merk wil dat zij met hun kattenvoer passen in het hogere segment. Iedereen wil toch het beste voor zijn kat?

Paars als hoofdkleur in het Whiskas logo

Nickelodeon

De televisiezender Nickelodeon heeft een oranje logo. Deze keuze hebben zij gemaakt, omdat ze energie, enthousiasme en vrolijkheid willen uitstralen. Deze gevoelens passen perfect bij hun doelgroep: kinderen.

Oranje als hoofdkleur in het Nickelodeon logo

UPS

UPS maakt gebruik van bruin in hun logo. Dit doet het bedrijf omdat ze het gevoel van ervaring, traditie en standvastigheid willen geven. Het uiteindelijke doel is om betrouwbaarheid uit te stralen.

Bruin als hoofdkleur in het UPS logo

Verschil tussen man en vrouw

Mannen en vrouwen nemen kleuren anders waar. Vrouwen ervaren meer de warme kleuren en zien daardoor de verschillende tinten van rood beter dan mannen. Maar mannen zien een laag contrast beter en nemen snelle bewegingen eerder waar. Dit kan te maken hebben met het verleden, waarin mannen moesten jagen en vrouwen (rode) bessen moesten verzamelen.

Verder komt bij mannen volledige of gedeeltelijke kleurenblindheid vaker voor dan bij vrouwen. Ongeveer 9% van de mannen heeft bijvoorbeeld moeite met het zien van rood en/of groen, terwijl dit bij de vrouwen slechts 0,5% tot 0,8% is.

Natuurlijk zijn er ook voorkeuren qua kleur tussen mannen en vrouwen. Over het algemeen is dit de top 3:

Mannen

  1. Blauw
  2. Groen
  3. Zwart
Lievelingskleuren bij mannen

Vrouwen

  1. Blauw
  2. Paars
  3. Groen
Lievelingskleuren bij vrouwen

Zoals je ziet zijn de kleuren blauw en groen erg populair bij beide geslachten. De kleuren oranje, bruin en grijs zijn minder in trek bij de meeste vrouwen. Deze kleuren kun je dus het beste vermijden als jouw doelgroep vrouwen is.

De invloed van jouw hersenen op kleur

Over het algemeen ziet iedereen kleur op een andere manier. Neem als voorbeeld de hype van een aantal jaar geleden: was de jurk wit met goud? Of toch blauw met zwart?

Neurowetenschapper Maarten Frens heeft hier de verklaring voor: kleurconstantie. Aannames in jouw hersenen bepalen de kleur zoals je hem ziet. Alles wat je in jouw leven hebt meegemaakt heeft hier grote invloed op. Daarnaast is het kleurgebruik in jouw omgeving bepalend. Schaduwen en lichtbronnen die in de omgeving staan hebben hier onder andere invloed op.

Bij de foto van de jurk zie je niet veel van de kleuren in de omgeving. Daardoor kun je de aanname moeilijk maken. Hierdoor maakt iedereen een andere aanname, en ziet iedereen de jurk dus op een andere manier.

Weet je van tevoren dat de jurk blauw met zwart is? Dan zie je dat ook op de foto. Als je dit niet weet, maken je hersenen onbewust een beslissing. Het kan zijn dat je de jurk dan ziet als wit met goud. Vertelt iemand je daarna dat de jurk toch echt blauw met zwart is? Dan zie je deze kleuren niet meer. Je hersenen hebben namelijk al een andere kleur bepaald. Maar als je meer van de omgeving bij de jurk ziet, is het alsnog mogelijk de juiste kleur waar te nemen. Toch blijf je in de ‘oorspronkelijke’ foto dan hetzelfde zien.

Het dilemma van de kleur van de jurk

Welke kleur zet je waarvoor in?

Je hebt nu gelezen welke gevoelens kleuren oproepen. Onderstaande tabel somt alle positieve en negatieve gevoelens per kleur voor jou op. Pak jouw bedrijfsdoelstellingen erbij en kijk naar welk gevoel jij wilt uitstralen. Kloppen de kleuren van jouw bedrijf bij het gevoel dat je wilt uitstralen?

Kleur Positieve gevoelens Negatieve gevoelens
Blauw Vertrouwen, stabiliteit, kalmte, professionaliteit Kil, afstandelijk
Bruin Geborgenheid, authenticiteit, stoer Saai, oubollig, duf
Geel Blijdschap, opgewekt, geconcentreerd Overweldigend, nerveus
Groen Gezondheid, rust, duurzaamheid Bederf, jaloezie
Grijs Neutraliteit, elegant, stijlvol Ouderdom, saai, nietszeggend
Oranje Energie, enthousiasme, vriendelijk Agressief, kinderlijk
Paars Creativiteit, luxe, opbeurend Mysterieus
Rood Urgentie, passie, kracht Spanning, agressie, gevaar
Roze Vrouwelijkheid, innovatie, kalmerend Zwak, kinderlijk
Wit Onschuld, puurheid, rust Koud, steriel
Zwart Autoriteit, elegantie, kracht Duisternis, angst

Bronnen

Ook interessant voor jou

Sterke buitenreclame in een bushokje
13 sep., 2023
Ook als je niet creatief bent en weinig verstand ervan hebt, kun je met onze tips een sterke buitenreclame-uiting maken.
Alle soorten persoonlijkheden
19 jul., 2023
Iedereen heeft een andere persoonlijkheid en maakt daarom op een andere manier een aankoopbeslissing. Maar hoe overtuig je alle persoonlijkheden?
26 jun., 2023
Jouw reclameboodschap moet opvallen tussen duizenden anderen. Hoe doe je dat? Met onze 5 tips!
Buitenreclame in een bushokje
29 mei, 2023
Wil jij meer naams- en merkbekendheid? Dat kan met buitenreclame. Maar welke vorm past het beste bij jouw bedrijf?
Meer posts
Decoratieve cirkels
Share by: