Welke soorten persoonlijkheden zijn er en hoe haal je ze over om bij jou te kopen?
jul. 19, 2023

Iedereen heeft een andere persoonlijkheid en maakt daarom op een andere manier een aankoopbeslissing. Zo is de een heel impulsief en koopt iets direct, terwijl de ander alle voor- en nadelen eerst afweegt. Voor elk type persoonlijkheid zijn er andere elementen op jouw website nodig om diegene te overtuigen. Door dit blogartikel weet jij straks welke soorten persoonlijkheden er zijn en wat je moet doen om ze bij jou te laten kopen.

Welke soorten persoonlijkheden zijn er en hoe heeft dit invloed op het maken van beslissingen?

Bepaal persoonlijkheden door het DISC-model

Het DISC-model geeft jou op een eenvoudige manier inzicht in het soort gedrag en welke persoonlijkheid daarbij hoort. DISC is de afkorting voor Dominant, Interactief, Stabiel en Correct. Door dit model weet jij hoe jouw potentiële kopers een aankoopbeslissing maken aan de hand van hun persoonlijkheid. Je hebt bij het DISC-model vier soorten persoonlijkheden. Om het je makkelijk te maken hoort bij elke soort een kleur: rood, geel, groen of blauw.

Hieronder zie je een afbeelding van het model. De persoonlijkheid bepaal je door het gedrag: is iemand taakgericht of mensgericht? En is iemand direct of indirect? Combineer je deze soorten gedrag? Dan kom je tot de verschillende type persoonlijkheden.

Het DISC-model

Let wel op: iedereen heeft wel gedrag van meerdere persoonlijkheden in zich. Daarom is het belangrijk om voor elke persoonlijkheid bepaalde elementen op jouw website te laten komen. Zie het model dus als een manier hoe jij al deze soorten op een eenvoudige manier overtuigt.

In het kort is dit wat ze inhouden:

Taakgericht

Jij beslist door feiten en argumenten af te wegen.

 

Mensgericht

Jij beslist aan de hand van je gevoel of door je vertrouwen in anderen.

 

Indirect

Jij zondert je af om even na te denken voordat je reageert. Dit komt doordat jij een wat meer introvert persoon bent; je bent graag op jezelf.

 

Direct

Jij reageert snel en denkt daarna pas na. Dit past bij jou als extravert persoon; je bent graag omringd door vrienden en familie.


Welke soort gedrag herken je bij jezelf? Ben jij taakgericht of mensgericht en ben je direct of indirect?

 

Naast gedrag zijn er ook verschillende eigenschappen per persoonlijkheid. Welke eigenschappen zijn dit?

Dominant (rood)

Combinatie: taakgericht en direct


Recht door zee

Willen winnen

Snel resultaat zien

Streven naar hoogst haalbare

Nemen de leiding en maken hun eigen keuzes

Gaan risico’s aan

Minder gericht op emoties en gevoelens

Grote lijnen zijn belangrijker dan details

Willen geen controle verliezen

Iemand met een rode persoonlijkheid

Interactief (geel)

Combinatie: mensgericht en direct

 

Enthousiast, optimistisch en energiek

Creatief in het bedenken van oplossingen

Humor is belangrijk

Vertrouwen snel op anderen

• Geïnteresseerd in acties

Compromis sluiten is geen probleem

Wil graag bij ‘de groep’ horen

Houden van gezelligheid

Twee mensen met een gele persoonlijkheid

Stabiel (groen)

Combinatie: mensgericht en indirect

 

 Is graag bezig

 Maakt taken af

 Heeft veel geduld

 Houdt niet van opdringerigheid

 Hecht waarde aan persoonlijke benadering

 Beslist met emotie en gevoel

 Blijven vaak loyaal

 Kunnen slecht tegen snelle veranderingen of onvoorspelbare situaties

Iemand met een groene persoonlijkheid

Correct (blauw)

Combinatie: taakgericht en indirect

 

Wil veel informatie/feiten hebben

Valkuil: te kritisch op details

Vaak pessimistisch

Kunnen zelf niet tegen kritiek

Hebben tijd nodig om te beslissen

Een-op-een contact heeft de voorkeur tegenover contact in een groep

Regels en procedures zijn belangrijk bij keuzes maken

Kwaliteit staat hoog in het vaandel

Willen de zekerheid hebben dat ze de juiste keuze maken

Nemen niet graag risico’s

Iemand met een blauwe persoonlijkheid

Zo veel kleuren en verschillende gedragingen. Maar wat is de conclusie? De mensen met een dominante en interactieve persoonlijkheid (rood en geel) beslissen snel. Rood doet dit op ratio en geel op emotie. Terwijl de personen met een stabiele en correcte persoonlijkheid (groen en blauw) langzamer beslissen. Blauw doet dit op ratio en groen op gevoel.

Hoe haal je elke persoonlijkheid over om bij jou te kopen?

Het uiteindelijke doel is om elke consument te overtuigen om bij jou te kopen, ongeacht hun soort persoonlijkheid. Maar hoe doe je dit? Door slim om te gaan met het gebruik van bepaalde elementen op jouw website. Tuurlijk kun je mensen niet in hokjes stoppen. Toch komt het vaak voor dat één type bij iemand meer aanwezig is, waardoor jij hierop kan inspelen.

Hoe je hierop kunt inspelen per persoonlijkheid:

Overtuig dominante persoonlijkheden

• Maak meteen duidelijk wat je te bieden hebt
• Laat zien dat jij de expert bent
• Geef ze erkenning door ze te complimenteren over behaalde prestaties
• Laat zien hoe zij met jouw product de beste kunnen worden/blijven
• Toon resultaten door middel van feiten en cijfers

Overtuig interactieve persoonlijkheden

• Creëer een gezellige en vriendelijke sfeer door veel vrolijke afbeeldingen en kleuren
   te gebruiken
• Presenteer jezelf op een leuke manier op de over ons pagina
• Richt je op kansen en mogelijkheden van jouw product/dienst
• Schrijf blogs zodat ze inspiratie op kunnen doen
• Laat potentiële klanten contact met je opnemen
• Maak gebruik van acties

Overtuig stabiele persoonlijkheden

• Maak het menselijk: stel jouw medewerkers voor en laat zien wie er nog meer klant
   bij jou zijn
• Maak het persoonlijk: laat zien dat je hun probleem begrijpt
• Straal rust uit: wissel kleuren af met veel wit(ruimte)
• Maak duidelijk wat ze kunnen verwachten
• Blijf in contact: laat ze zich inschrijven op jouw nieuwsbrief en social media kanalen

Overtuig correcte persoonlijkheden

• Maak overzichtelijke lijstjes met feiten/voordelen
• Laat zien wat ze kunnen verwachten
• Geef extra informatie via blogs, brochures en veelgestelde vragen
• Zorg voor vergelijkingen tussen producten/diensten en prijzen

Ga direct zelf aan de slag

Leuk en aardig al die persoonlijkheden en manieren om ze over te halen. Maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Dat zie je op de afbeelding hieronder. Dit is een voorbeeld van hoe je een homepage kan inrichten om alle persoonlijkheden te overtuigen tot een aankoop.

Klik op onderstaande afbeeldingen om ze te vergroten

Voorbeeld homepage Piets KAAS
Uitleg bij elementen 1 t/m 4 voorbeeld homepage
Uitleg bij elementen 5 t/m 7 voorbeeld homepage
Uitleg bij elementen 8 t/m 10 voorbeeld homepage
Uitleg bij elementen 11 t/m 13 voorbeeld homepage

Bronnen

Ook interessant voor jou

Sterke buitenreclame in een bushokje
13 sep., 2023
Ook als je niet creatief bent en weinig verstand ervan hebt, kun je met onze tips een sterke buitenreclame-uiting maken.
Kleurgebruik beïnvloed potentiële kopers
30 aug., 2023
Het juiste kleurgebruik kan het klik- en koopgedrag van jouw doelgroep beïnvloeden. Maar welke kleuren zet je waarvoor in?
26 jun., 2023
Jouw reclameboodschap moet opvallen tussen duizenden anderen. Hoe doe je dat? Met onze 5 tips!
Buitenreclame in een bushokje
29 mei, 2023
Wil jij meer naams- en merkbekendheid? Dat kan met buitenreclame. Maar welke vorm past het beste bij jouw bedrijf?
Meer posts
Decoratieve cirkels
Share by: