
Iedereen heeft een andere persoonlijkheid en maakt daarom op een andere manier een aankoopbeslissing. Zo is de een heel impulsief en koopt iets direct, terwijl de ander alle voor- en nadelen eerst afweegt. Voor elk type persoonlijkheid zijn er andere elementen op jouw website nodig om diegene te overtuigen. Door dit blogartikel weet jij straks welke soorten persoonlijkheden er zijn en wat je moet doen om ze bij jou te laten kopen.
In de blogartikel lees je over:
•
Welke soorten persoonlijkheden zijn er en hoe heeft dit invloed op het
maken van beslissingen?
o Bepaal persoonlijkheden door het DISC-model
o Dominant (rood)
o Interactief (geel)
o Stabiel (groen)
o Correct (blauw)
•
Hoe haal je elke persoonlijkheid over om bij jou te kopen?
o Overtuig dominante persoonlijkheden
o Overtuig interactieve persoonlijkheden
o Overtuig stabiele persoonlijkheden
o Overtuig correcte persoonlijkheden
•
Ga direct zelf aan de slag
Welke soorten persoonlijkheden zijn er en hoe heeft dit invloed op het maken van beslissingen?
Bepaal persoonlijkheden door het DISC-model
Het DISC-model geeft jou op een eenvoudige manier inzicht in het soort gedrag en welke persoonlijkheid daarbij hoort. DISC is de afkorting voor Dominant, Interactief, Stabiel en Correct. Door dit model weet jij hoe jouw potentiële kopers een aankoopbeslissing maken aan de hand van hun persoonlijkheid. Je hebt bij het DISC-model vier soorten persoonlijkheden. Om het je makkelijk te maken hoort bij elke soort een kleur: rood, geel, groen of blauw.
Hieronder zie je een afbeelding van het model. De persoonlijkheid bepaal je door het gedrag: is iemand taakgericht of mensgericht? En is iemand direct of indirect? Combineer je deze soorten gedrag? Dan kom je tot de verschillende type persoonlijkheden.

Let wel op: iedereen heeft wel gedrag van meerdere persoonlijkheden in zich. Daarom is het belangrijk om voor elke persoonlijkheid bepaalde elementen op jouw website te laten komen. Zie het model dus als een manier hoe jij al deze soorten op een eenvoudige manier overtuigt.
In het kort is dit wat ze inhouden:
Taakgericht
Jij beslist door feiten en argumenten af te wegen.
Mensgericht
Jij beslist aan de hand van je gevoel of door je vertrouwen in anderen.
Indirect
Jij zondert je af om even na te denken voordat je reageert. Dit komt doordat jij een wat meer introvert persoon bent; je bent graag op jezelf.
Direct
Jij reageert snel en denkt daarna pas na. Dit past bij jou als extravert persoon; je bent graag omringd door vrienden en familie.
Welke soort gedrag herken je bij jezelf? Ben jij taakgericht of mensgericht en ben je direct of indirect?
Naast gedrag zijn er ook verschillende eigenschappen per persoonlijkheid. Welke eigenschappen zijn dit?
Dominant (rood)
Combinatie: taakgericht en direct
• Recht door zee
• Willen winnen
• Snel resultaat zien
• Streven naar hoogst haalbare
• Nemen de leiding en maken hun eigen keuzes
• Gaan risico’s aan
• Minder gericht op emoties en gevoelens
• Grote lijnen zijn belangrijker dan details
• Willen geen controle verliezen

Interactief (geel)
Combinatie: mensgericht en direct
• Enthousiast, optimistisch en energiek
• Creatief in het bedenken van oplossingen
• Humor is belangrijk
• Vertrouwen snel op anderen
• Geïnteresseerd in acties
• Compromis sluiten is geen probleem
• Wil graag bij ‘de groep’ horen
• Houden van gezelligheid

Stabiel (groen)
Combinatie: mensgericht en indirect
• Is graag bezig
• Maakt taken af
• Heeft veel geduld
• Houdt niet van opdringerigheid
• Hecht waarde aan persoonlijke benadering
• Beslist met emotie en gevoel
• Blijven vaak loyaal
• Kunnen slecht tegen snelle veranderingen of onvoorspelbare situaties

Correct (blauw)
Combinatie: taakgericht en indirect
• Wil veel informatie/feiten hebben
• Valkuil: te kritisch op details
• Vaak pessimistisch
• Kunnen zelf niet tegen kritiek
• Hebben tijd nodig om te beslissen
• Een-op-een contact heeft de voorkeur tegenover contact in een groep
• Regels en procedures zijn belangrijk bij keuzes maken
• Kwaliteit staat hoog in het vaandel
• Willen de zekerheid hebben dat ze de juiste keuze maken
• Nemen niet graag risico’s

Zo veel kleuren en verschillende gedragingen. Maar wat is de conclusie? De mensen met een dominante en interactieve persoonlijkheid (rood en geel) beslissen snel. Rood doet dit op ratio en geel op emotie. Terwijl de personen met een stabiele en correcte persoonlijkheid (groen en blauw) langzamer beslissen. Blauw doet dit op ratio en groen op gevoel.
Hoe haal je elke persoonlijkheid over om bij jou te kopen?
Het uiteindelijke doel is om elke consument te overtuigen om bij jou te kopen, ongeacht hun soort persoonlijkheid. Maar hoe doe je dit? Door slim om te gaan met het gebruik van bepaalde elementen op jouw website. Tuurlijk kun je mensen niet in hokjes stoppen. Toch komt het vaak voor dat één type bij iemand meer aanwezig is, waardoor jij hierop kan inspelen.
Hoe je hierop kunt inspelen per persoonlijkheid:
Overtuig dominante persoonlijkheden
• Maak meteen duidelijk wat je te bieden hebt
• Laat zien dat jij de expert bent
• Geef ze erkenning door ze te complimenteren over behaalde prestaties
• Laat zien hoe zij met jouw product de beste kunnen worden/blijven
• Toon resultaten door middel van feiten en cijfers
Overtuig interactieve persoonlijkheden
• Creëer een gezellige en vriendelijke sfeer door veel vrolijke afbeeldingen en kleuren
te gebruiken
• Presenteer jezelf op een leuke manier op de over ons pagina
• Richt je op kansen en mogelijkheden van jouw product/dienst
• Schrijf blogs zodat ze inspiratie op kunnen doen
• Laat potentiële klanten contact met je opnemen
• Maak gebruik van acties
Overtuig stabiele persoonlijkheden
• Maak het menselijk: stel jouw medewerkers voor en laat zien wie er nog meer klant
bij jou zijn
• Maak het persoonlijk: laat zien dat je hun probleem begrijpt
• Straal rust uit: wissel kleuren af met veel wit(ruimte)
• Maak duidelijk wat ze kunnen verwachten
• Blijf in contact: laat ze zich inschrijven op jouw nieuwsbrief en social media kanalen
Overtuig correcte persoonlijkheden
• Maak overzichtelijke lijstjes met feiten/voordelen
• Laat zien wat ze kunnen verwachten
• Geef extra informatie via blogs, brochures en veelgestelde vragen
• Zorg voor vergelijkingen tussen producten/diensten en prijzen
Ga direct zelf aan de slag
Leuk en aardig al die persoonlijkheden en manieren om ze over te halen. Maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Dat zie je op de afbeelding hieronder. Dit is een voorbeeld van hoe je een homepage kan inrichten om alle persoonlijkheden te overtuigen tot een aankoop.
Klik op onderstaande afbeeldingen om ze te vergroten




Bronnen
• Patrick Schriel: Het DISC model
• Disc & Drijfveren: DISC gedragsanalyse | DISC methode
• Timemanagement.nl: DISC-model: ontdek je DISC persoonlijkheidstype (rood, geel, groen of blauw)
• HRM Profielen: Disc rood & Dominantie - Alles over pittige rode gedrag
• HRM Profielen: Disc geel & Invloed - Alles over het zonnige gele gedrag
• HRM Profielen: Disc groen & Stabiliteit - Alles over het aardse groene gedrag
• HRM Profielen: Disc blauw & Conformisme - Alles over het heldere blauwe gedrag
• Ik help jou online: Zo help je de 4 typen klanten op je website om bij je te kopen
• Van der Mark, W., Van Kranenburg, M., & Rolvink, M. (2023). Schrijven voor het Brein (2e druk). Schrijven voor het Brein.
Ook interessant voor jou
